Echosondy
Jan Drawski
2012-02-23 14:52:25 UTC
Zacząłem się ostatnio zastanawiać nad zmianą echosondy. Po przeczytaniu
całego internetu stwierdzam że słabe - tanie modele mnie nie bardzo
interesują, bo taką już posiadam a lepsze, droższe są za drogie - nawet
na eBay, pomijając już to że nie działały by w Polsce. I tak wychodzi na
to że echa nie zmienię.
Jednakże jest jedna rzecz która mnie zainteresowała a mianowicie
Lowrance LSS-1. Okazuje się że ma duże możliwości a mianowicie pracuje w
częstotliwości nawet 800kHz, standardowe echosondy to około 200KHz.
Umożliwia to dużo dokładniejsze odczyty. Po za tym wszystko wskazuje na
to że w środku są dwa sonary, czyli na raz można śledzić lewą i prawą
stronę burty, składać obraz w całość. Co ciekawe urządzenie komunikuje
się z "jednostką centralną" za pośrednictwem kabla sieciowego co
umożliwia podłączenie modułu LSS-1 do karty sieciowej komputera.
http://yachtelectronics.blogspot.com/2010/05/lowrance-yellow-ethernet-cabling.html
Obraz wydaje się być łatwy do zdekodowania patrząc na fotki:
Niestety nie znalazłem informacji jak się te dane odczytuje z urządzenia
w związku z tym trudno powiedzieć czy jest to trudne czy łatwe. Ogólnie
powinno być banalnie proste ale producent mógł trochę namieszać.
Oczywiście trochę mnie kusi aby nabyć takie urządzenie i podłączyć je do
starego laptopa, którego już posiadam, tylko czy to się może udać? Ktoś
się tym interesował?

Jan Drawski
Krzysztof 45
2012-02-23 16:18:09 UTC
Post by Jan Drawski
Zacząłem się ostatnio zastanawiać nad zmianą echosondy.
Lowrance LSS-1. Okazuje się że ...]
A ja kupując trzy lata temu LOWRANCE Mark 5x Pro myślałem że przeginam pałę LOL
Post by Jan Drawski
--
Janek, delimiter do poprawy
Krzysiek
Jan Drawski
2012-02-23 16:33:26 UTC
Post by Krzysztof 45
A ja kupując trzy lata temu LOWRANCE Mark 5x Pro myślałem że przeginam pałę LOL
Wszystko zależy do czego chcemy urządzenie wykorzystywać. Najważniejsza
jest głębokość. Biorąc tylko głębokość pod uwagę to Mark 5x to aż za dużo :)
Osobiście myślałem o zmianie po to aby lepiej przyglądać się strukturze dna.
Post by Krzysztof 45
Janek, delimiter do poprawy
Mam nadzieję że teraz wyjdzie dobry.
Jan Drawski
Krzysztof 45
2012-02-23 17:01:43 UTC
Post by Jan Drawski
Wszystko zależy do czego chcemy urządzenie wykorzystywać. Najważniejsza
jest głębokość.
Dla mnie w 90% :)
Post by Jan Drawski
Biorąc tylko głębokość pod uwagę to Mark 5x to aż za dużo :)
Dokładnie masz rację. Pojąłem to dopiero jak kupiłem :)
Ale nie żałuje bo nauczyłem się z czasem go czytać :)
Dla mnie istotny parametr to głębokość i kształt dna. Ale dużym plusem tego urządzenia jest jego
czułość i to że można odróżnić rośliny i glony od dna. Nawet można rozróżnić strefy ciepłej i zimnej
wody, a dno od miękkiego (mulastego) od twardego. No i drugi stożek 120° na płytkich wodach świetnie
się sprawdza nie mówiąc już o świetnym wyświetlaczu :)
Więc nie żałuję wydanych pieniążków bo dla mnie sprzęcik na długie lata bez potrzeby jego zmieniania :)
Post by Jan Drawski
Osobiście myślałem o zmianie po to aby lepiej przyglądać się strukturze dna.
Ja przy takim cacku to chyba w cale nie zwracał bym uwagi na wędki ;)
Post by Jan Drawski
Mam nadzieję że teraz wyjdzie dobry.
Jest O.K.
Krzysiek
Jan Drawski
2012-02-23 17:22:36 UTC
Post by Krzysztof 45
[...]
O coś takiego mi chodzi, nie myślałem że takie rzeczy można odczytać z
Marka.
Post by Krzysztof 45
Więc nie żałuję wydanych pieniążków bo dla mnie sprzęcik na długie lata
bez potrzeby jego zmieniania :)
Z tego co piszesz to nic lepszego nie potrzeba.
Post by Krzysztof 45
Ja przy takim cacku to chyba w cale nie zwracał bym uwagi na wędki ;)
I o to chodzi, ryb coraz mniej to trzeba mieć inne rozrywki nad wodą :)
Po za tym czasami lubię pokombinować, dlatego trochę ciągnie mnie do
tego LSSa.
Jan Drawski
Jan Drawski
2012-02-23 17:33:29 UTC
Post by Krzysztof 45
No i drugi stożek 120° na płytkich
Nie znasz może modelu - symbolu przetwornika?

Robiłem sobie takie małe zestawienie przetworników Lowrance i nigdzie w
nim Marka nie znalazłem, może komuś się przyda:

HST-DFSBL 50/200 kHz Transom-Mount Skimmer® Built-In Temp Transducer
HDS-5, HDS-5x, HDS-7, HDS-8, HDS-10,
LCX-110C, LCX-111C HD, LCX-112C, LCX-113C HD, LCX-17M, LCX-20C,
LCX-25C, LCX-26C HD, LCX-27C, LCX-28C HD, LCX-38C HD.
LMS-335C DF, LMS-337C DF, LMS-339C DF iGPS, LMS-480, LMS-525C DF,
LMS-527C DF iGPS.
X105C DF, X107C DF, X126DF, X136DF, X-515C DF, X59DF.

PTT-WSBL 83kHz/200kHz Lowrance code is 106-72. 16 feet of cable.
HDS-10, HDS-5, HDS-5x, HDS-7, HDS-8,
LCX-110C, LCX-111C HD, LCX-112C, LCX-113C HD, LCX-17M, LCX-20C,
LCX-25C, LCX-26C HD, LCX-27C, LCX-28C HD, LCX-37C, LCX-38C HD,
LMS-332C, LMS-334C iGPS, LMS-480, LMS-520C, LMS-522C iGPS,
X102C, X125, X135, X-510C, X52

HST-WSBL BLUE PLUG 20' TRANSOM MOUNT
HDS-10, HDS-5, HDS-5x, HDS-7, HDS-8,
[...]

HST WSBL TRANSOM MOUNT 20' 200KHZ
HDS,
LCX-110C, LCX-111C HD, LCX-112C, LCX-113C HD, LCX-17M, LCX-20C,
LCX-25C, LCX-26C HD, LCX-27C, LCX-28C HD, LCX-37C, LCX-38C HD,
LMS-332C, LMS-334C iGPS, LMS-337C DF, LMS-339C DF iGPS, LMS-480,
LMS-520C, LMS-552C iGPS, LMS-525C DF, LMS-527C DF iGPS,
X102C, X107C DF, X125, X126DF, X135, X510C, X52,

HS-WSBL Skimmer Transducer 106-71
[...]

HST-WSU Transom Mt., 20° Skimmer (200Khz) Transducer
Cuda 128, Cuda 128 P, Cuda 168, Cuda 168 EX, Cuda 242, Cuda 250
S/Map, Cuda 300, Cuda 350,
FishEasy 240, FishEasy 245 DS, FishEasy 250 DS, FishEasy 320,
FishElite 500C, FishElite 502C iGPS, FishElite 640C,
FishElite 642C iGPS,
FishMark 320, FishMark 500C, FishMark 640C,
FishStrike 1000C, FishStrike 2000C, LCF-1440, LST-3800, M56
S/MAP, M68C S/MAP, SeaFinder 245DS,
X47, X47EX, X-50 DS, X67C, X-86 DS, X96

HSt-50/200-WSU Dual Frequency Transom Mount Transducer w/ Temp
FishEasy 320,
M56 S/MAP, M68C S/MAP,
SeaChamp 1000C DF, SeaChamp 2000C DF,
SeaCharter 500C DF, SeaCharter 502C DF iGPS, SeaCharter 640C DF,
SeaCharter 642C DF iGPS,
SeaFinder 240DF, SeaFinder 250DF, SeaFinder 320DF, SeaFinder 480DF,
SeaFinder 500C DF, SeaFinder 640C DF,
X67C

HS-WSBK 90-73 20' TRANSOM MOUNT W/ KICK UP FEATURE
1220A, 1240A
Accura 240, Accura 240
FishEasy, FishEasy ST
LCG-2400,
LMS-160 Map
Magna III, Magna III Plus, MagnaView, MagnaView Plus
Optima
SAM-1, Sam-ST
SeaView 1000, SeaView 1200, SeaView 1600, SeaView 600, Seaview 628,
SeaView 800
Status, Status, Strata 128, Strata 128 Plus, StrataView 128
Ultra Classic, Ultra Classic Plus, Ultra III, Ultra III Plus,
UltraMap
X-22A, X-24, X-25A, X-25B, X-28, X-29, X-38, X-45, X-48, X-49,
X-55A, X-65, X-75, X-85
Jan Drawski
Krzysztof 45
2012-02-23 19:24:23 UTC
Post by Jan Drawski
Nie znasz może modelu - symbolu przetwornika?
Niestety nie. Przy okazji jak przejrzę papiery i będzie, to dam znać.
Krzysiek
Jan Drawski
2012-02-24 06:24:27 UTC
Post by Krzysztof 45
Post by Jan Drawski
Nie znasz może modelu - symbolu przetwornika?
Niestety nie. Przy okazji jak przejrzę papiery i będzie, to dam znać.
Nigdzie w necie nie znalazłem pełnej listy przetworników z kątami
stożków. Zdarza się że kąty są podane, ale nie spotkałem się z większym
niż 20 stopni, raz chyba znalazłem 36. Jednakże w tym przypadku okazuje
się że echo może mieć 120 stopni, trochę to dziwne, mam nadzieję że to
nie jest tylko chwyt marketingowy...
Przeczytałem gdzieś w necie o jakimś echu Humminbirda, które ma ponoć
stożek 180 stopni :)
Jan Drawski
Krzysztof 45
2012-02-24 18:05:10 UTC
[...]
Kurcze, nie zgłębiałem tematu tym kierunku :)
W LOWRANCE Mark5xPro sa dwa stożki, niby 60 i 120° i powiem Ci że na wyświetlaczu przy
możliwości jego podzielenia na dwa ekrany t.z. jedna część ekranu pokazuje 60 a druga część ekranu
pokazuje 120°, to widać że co wykrywa szerszy stożek, po chwili widać na tym węższym.
Nigdy mi nie przyszło do głowy by mierzyć jakie są faktyczne kąty. Ale ten niby 120° to musi coś
koło tego mieć. Bo faktycznie z miarę dużym wyprzedzeniem z tego co pamiętam, na 2-3 metrach
głębokości widzę wypłacenie niż na stożku 60°.
W sumie łatwo to sprawdzić i policzyć jakie kąty mają stożki, ale trzeba poczekać by lód spłynął :)
Krzysiek
Marcin
2012-02-24 18:44:56 UTC
Nigdzie w necie nie znalaz=B3em pe=B3nej listy przetwornik=F3w z k=B1t=
ami =
sto=BFk=F3w. Zdarza si=EA =BFe k=B1ty s=B1 podane, ale nie spotka=B3em=
si=EA z wi=EAkszym =
ni=BF 20 stopni, raz chyba znalaz=B3em 36. Jednak=BFe w tym przypadku =
okazuje =
si=EA =BFe echo mo=BFe mie=E6 120 stopni, troch=EA to dziwne, mam nadz=
iej=EA =BFe to =
nie jest tylko chwyt marketingowy...
Przeczyta=B3em gdzie=B6 w necie o jakim=B6 echu Humminbirda, kt=F3re m=
a pono=E6 =
sto=BFek 180 stopni :)
niestety jest to chwyt marketingowy. wszystko zalezy od tego, co sobie =

producent zalozy. niby standardem jest, ze kat mierzy sie przy spadku si=
ly =

sygnalu o polowe w porownaniu z osi=B1 (o 3dB), ale radosna tworczosc =

kwitnie. Hummin olal Lowrance'a i juz dawno okreslal kat przy spadku =

sygnalu o 10 dB. dzis i Lowrance mowi o efektywnym kacie i tez stosuje =

norme 10 dB.

-- =

Marcin Kuj-Pom
Plumke.pl
2012-02-23 17:34:45 UTC
mnie zainteresowała a mianowicie Lowrance LSS-1.
Janku
sonar boczny to skok o epoke w stosunku do tego czego uzywamy obecnie

pozdr
Jan Drawski
2012-02-23 17:40:40 UTC
Post by Plumke.pl
sonar boczny to skok o epoke w stosunku do tego czego uzywamy obecnie
A tak naprawdę to dwa sonary boczne (o ile to dobrze zrozumiałem) i to z
aż 800 kHz.
Moje emocje budzi możliwość podpięcia do komputera.
Jan Drawski
Marcin
2012-02-23 19:57:36 UTC
A tak naprawd=EA to dwa sonary boczne (o ile to dobrze zrozumia=B3em) =
i to z =
a=BF 800 kHz.
Moje emocje budzi mo=BFliwo=B6=E6 podpi=EAcia do komputera.
A pewien jestes, ze mozna? w sensie co po podpieciu? nmea dla doktorka c=
zy =

w jakis sposob laptop 20 calowy zamiast "zwyklego" echa jako wyswietlacz=
?

i na temat: chyba 3... (2x sidescan plus downscan) ktore lubia sobie =

wchodzic w droge.
kiedys juz toczylem burzliwa dyskusje na innym forum z pewnym slepcem, =

wiec przytocze swoje zdanie w skrocie:

LSS to skok o epoke, w istocie, ALE:
1. zwlaszcza sidescan, niedostepny w tanich seriach (elite).
2. rozdzielczosc: wypadaloby, aby za rozdzielczoscia modulu/przetwornika=
=

poszla rozdzielczosc/wielkosc ekranu. czyli: raczej nie HDS-5, a wiec =

koszty rosna.
3. wychodzi wlasnie 2 generacja HDSow, wiec nie ma sensu pchac sie w =

pierwsza (w 2gen echo na bierzaco nanosi odczyt na mape, wiec jak juz to=
=

juz ;)). koszty rosna.

Rozsadny zakup sidescana w chwili obecnej to okolice 7 tysiecy w przypad=
ku =

pierwszej generacji, HDS-7, bez geofencingu, nowego, ale bez gwarancji =

(nie z polskiej dystrybucji). 2gen jeszcze nie widzialem, wiec nie bede =
=

zmyslal, slyszalem cos o 5 stowach roznicy.
IMO troche duzo, mam watpliwosci czy bedzie to zestaw 7 razy lepszy niz =
=

wspominany mark 5x.

-- =

Marcin Kuj-Pom
Jan Drawski
2012-02-24 06:09:52 UTC
Post by Marcin
A pewien jestes, ze mozna? w sensie co po podpieciu?
Za dużo informacji na ten temat nie znalazłem. Komunikować się można to
wydaje się pewne tylko nie wiadomo jak i czy dało by radę wyciągnąć dane.
Post by Marcin
nmea dla doktorka
czy w jakis sposob laptop 20 calowy zamiast "zwyklego" echa jako
wyswietlacz?
Myślałem o laptopie jako wyświetlaczu ale wydaje mi się że można by
stworzyć własne urządzenie zamiast komputera a monitorów to już jest
dużo do wyboru.
Co do wyświetlania obrazu to widzę chwilowo dwie drogi:
1. Niepewna czyli Dr Depth - nie znam jego możliwości, ponoć można go
podłączyć do LSSa, ale czy podczas pracy na wodzie to nie wiem.
2. Napisanie własnego softu, patrząc na screeny, do których ścieżki
podawałem w tym wątku, nie wydaje się to trudne.
Post by Marcin
i na temat: chyba 3... (2x sidescan plus downscan) ktore lubia sobie
wchodzic w droge.
O tym nigdzie nie czytałem a parę stron odwiedziłem. ktoś miał tylko
problem jak kilka łódek stanęło obok siebie.
Post by Marcin
kiedys juz toczylem burzliwa dyskusje na innym forum z pewnym slepcem,
1. zwlaszcza sidescan, niedostepny w tanich seriach (elite).
Co ma Elite do LSSa?
Post by Marcin
[...]
Ze względu na koszty pomyślałem o laptopie. Swoją drogą eBayu czasami
używane HDSy idą za stosunkowo małe pieniądze, niestety rejonizacja
czyni zakup częściowo bezsensownym, tzn. pewnie trzeba by zrezygnować z
GPSu - nie wiadomo czy trudno go wyłączyć i jaki to by miało wpływ na
pracę echa.
Post by Marcin
[...]
Używane jednostki centralne HDS modele 5, 7, 8 ,10 można trafić na
licytacjach od ok 2000 do 4000 zł + opłaty celne i osprzęt. Całkiem
niedawno poszła na eBayu HDS 10 z World Map za około 4000 zł. Zakup za
granicą zabija geofencing choć trafiają się egzemplarze bez niego -
sprzedawcy zapewniają że go nie ma - piszę cały czas o jednostkach
używanych.
Z tego co czytałem wielkość ekranu i rozdzielczość ma duże znaczenie,
dlatego moim zdaniem najlepszym wyborem była by HDS-8 lub HDS-10.
Dodatkowo te dwa modele mają więcej przycisków ułatwiających używanie.
Post by Marcin
IMO troche duzo, mam watpliwosci czy bedzie to zestaw 7 razy lepszy niz
wspominany mark 5x.
I o to chodzi, w naszych warunkach niewielu wędkarzy może sobie na to
pozwolić. Dodatkowym problemem jest ponoć serwis Lowrance na którego
wiele osób w necie mocno narzeka. Może się okazać że takie echo zepsuje
się po gwarancji i będzie problem z naprawą.
Jan Drawski
Roman Niewiarowski
2012-02-24 07:55:01 UTC
Post by Jan Drawski
[...]
Jestes pewny zblokowaniem lowrancow ? Bo mnie sie wydaje ze takie jaja
robi humminbird, a lowrance jest wolny od tego problemu. Oczywiscie
wersja usa nie ma mapy bazowej swiata.
co do HSS to na wody srodladowe wydaje mi sie przerostem formy nad
trescia. No chyba ze bedziesz lowic w Kongo (ponad 200m glebokosci) albo
w Bajkale ;)
Z drugiej strony chlopcy lubia zabawki, wiec jesli masz luzne srodki... :-D
Post by Jan Drawski
Używane jednostki centralne HDS modele 5, 7, 8 ,10 można trafić na
licytacjach od ok 2000 do 4000 zł + opłaty celne i osprzęt.
HDS-5 w cabelasie model 'odnowiony' pierwszej generacji kosztuje
650-700$ combo.
Za podobna kase jest gen-2 ale trzeba dokupic transducer
http://www.cabelas.com/product/Lowrance174-HDS-5-Gen-2-Combo/1298620.uts?Ntk=AllProducts&searchPath=%2Fcatalog%2Fsearch.cmd%3Fform_state%3DsearchForm%26N%3D0%26fsch%3Dtrue%26Ntk%3DAllProducts%26Ntt%3Dhds-5%26x%3D0%26y%3D0%26WTz_l%3DHeader%253BSearch-All%2BProducts&Ntt=hds-5&WTz_l=Header%3BSearch-All+Products
Przy okazji chwala sie ze jak kupic HDS-5-gen 2 to dostaniesz jeszcze
300$ zwrotu przy zakupie LSS-1 - nie czytalem dokladnie bo nie planuje
zakupow, trzeba by sie upewnic czy na obywateli ałtsajd jues tez to dziala.
Post by Jan Drawski
Z tego co czytałem wielkość ekranu i rozdzielczość ma duże znaczenie,
dlatego moim zdaniem najlepszym wyborem była by HDS-8 lub HDS-10.
Dodatkowo te dwa modele mają więcej przycisków ułatwiających używanie.
Wez pod uwage zuzycie pradu na lodzi, z tego co czytalem HDS generalnie
sporo zuzywa, a im wiekszy ekran tym wiecej (dodanie lss pewnie tez
swoje wyssie).
Post by Jan Drawski
wiele osób w necie mocno narzeka. Może się okazać że takie echo zepsuje
się po gwarancji i będzie problem z naprawą.
Rzuc jeszcze okiem na garmina, jesli chodzi o serwis to byl bardzo
dobry, a pracownicy fajnie podchodzili do klientow (np zgubiony zaczep
dostalem za friko). Niestety to najdrozsza opcja.
Humminbird za to ma najlepszy stosunek cena/jakosc no ale akcesoria ma w
cenach zbojeckich. Za kable placilem po stowce jesli mnie pamiec nie
myli (do gps i do kompa).

pozdr
newrom
--
RD07 - dożywocie.
Jan Drawski
2012-02-24 08:51:17 UTC
Post by Roman Niewiarowski
Jestes pewny zblokowaniem lowrancow ? Bo mnie sie wydaje ze takie jaja
robi humminbird, a lowrance jest wolny od tego problemu. Oczywiscie
wersja usa nie ma mapy bazowej swiata.
Niestety jestem pewien, ponoć blokowane są tylko HDS od wersji firmware
2.3 ale czy nie są teraz blokowane też inne to nie wiem.
Post by Roman Niewiarowski
[...]
Za taką małą rozdzielczość na dzisiejsze czasy to jest kosmos.

HDS-10 za 3587,54:
http://www.ebay.pl/itm/LOWRANCE-HDS10-INSIGHT-USA-FISHFINDER-GPS-RECEIVER-HDS-10-/260963043181?pt=GPS_Devices&hash=item3cc29c076dZ

HDS-8 za 2448,89 zł
http://www.ebay.pl/itm/LOWRANCE-HDS8-INSIGHT-USA-FISHFINDER-GPS-RECEIVER-HDS-8-/360436341319?pt=GPS_Devices&hash=item53ebae1a47

HDS-7 za 1715,78 zł
http://www.ebay.pl/itm/LOWRANCE-HDS7-INSIGHT-USA-FISHFINDER-GPS-RECEIVER-HDS-7-/360436348611?pt=GPS_Devices&hash=item53ebae36c3

HDS-5 za 1673,51 zł
http://www.ebay.pl/itm/LOWRANCE-HDS-5-LAKE-INSIGHT-REMANUFACTURED-NO-DUCER-055-0140-30-/290667449224?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43ad214b88

Oczywiście te ceny będą jeszcze wyższe ale nie aż o tyle ile by można
się było spodziewać.
Nie wiem czy zakup używanych nie omija opłat celnych.
Post by Roman Niewiarowski
Przy okazji chwala sie ze jak kupic HDS-5-gen 2 to dostaniesz jeszcze
300$ zwrotu przy zakupie LSS-1 - nie czytalem dokladnie bo nie planuje
zakupow, trzeba by sie upewnic czy na obywateli ałtsajd jues tez to dziala.
Ale to i tak daje suma summarum kosmiczną kwotę.
Post by Roman Niewiarowski
Wez pod uwage zuzycie pradu na lodzi, z tego co czytalem HDS generalnie
sporo zuzywa, a im wiekszy ekran tym wiecej (dodanie lss pewnie tez
swoje wyssie).
Z tego co ktoś wyliczał to na 10 godzin pracy (HDS + LSS) potrzebny
byłby akumulator ok 36 Ah, czyli powinno się kupić ok 40 Ah.
Post by Roman Niewiarowski
Rzuc jeszcze okiem na garmina, jesli chodzi o serwis to byl bardzo
dobry, a pracownicy fajnie podchodzili do klientow (np zgubiony zaczep
dostalem za friko). Niestety to najdrozsza opcja.
Nie znalazłem nic ciekawego o ich echach.
Post by Roman Niewiarowski
Humminbird za to ma najlepszy stosunek cena/jakosc no ale akcesoria ma w
cenach zbojeckich. Za kable placilem po stowce jesli mnie pamiec nie
myli (do gps i do kompa).
Chyba we wszystkich firmach produkujących echa jest podobnie.
Jan Drawski
Roman Niewiarowski
2012-02-24 09:09:59 UTC
Post by Jan Drawski
Niestety jestem pewien, ponoć blokowane są tylko HDS od wersji firmware
2.3 ale czy nie są teraz blokowane też inne to nie wiem.
Faktycznie :-/
No to lowrance mi sie juz nie podoba :(
Post by Jan Drawski
Nie wiem czy zakup używanych nie omija opłat celnych.
Nie omija, no chyba ze ktos Ci to wysle jako gift i zadeklaruje ze
kosztowalo grosze.
Post by Jan Drawski
Ale to i tak daje suma summarum kosmiczną kwotę.
Niestety zabawki lotnicze i morskie maja ceny brane z kosmosu :(
Post by Jan Drawski
Nie znalazłem nic ciekawego o ich echach.
heh, bo mi sie popitolilo ze souder to echo, a nie radar.
Faktycznie lipa.
Post by Jan Drawski
Chyba we wszystkich firmach produkujących echa jest podobnie.
To sie zmienilo, lowrance nie mial blokad.

pozdr
newrom
--
RD07 - dożywocie.
Plumke.pl
2012-02-24 21:15:54 UTC
Post by Roman Niewiarowski
Post by Jan Drawski
Nie wiem czy zakup używanych nie omija opłat celnych.
Nie omija, no chyba ze ktos Ci to wysle jako gift i zadeklaruje ze
kosztowalo grosze.
skuteczna jest faktura na 0,01 $ jako demo - cwiczylem wielokrotnie z
najbardziej uroczym pocztowym urzedem na laczyny i lotnisku
Post by Roman Niewiarowski
Post by Jan Drawski
Ale to i tak daje suma summarum kosmiczną kwotę.
Niestety zabawki lotnicze i morskie maja ceny brane z kosmosu :(
poprostu na wode i powietrze sa zabawki kosmiczne :P

plumke
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
2012-02-24 11:50:01 UTC
Post by Jan Drawski
Post by Roman Niewiarowski
[...]
Jak dla mnie to szok. Bądź co bądź są to urządzenia dedykowane również do
małych jednostek pełnomorskich. W przypadku awarii w trakcie rejsu może
zaistnieć potrzeba zakupu nowego urządzenia w "obcej" lokalizacji. Mam
wrażenie, że blokowanie odnosi się tylko podziału na Amerykę i resztę
Świata. Lowrance Polska powinien udzielić Ci tej odpowiedzi.

Co do pomysłu z laptopem. Pływam na wypożyczanych starych jednostkach 25-27
stopowych z kabiną (kutry norweskie) i prawdę mówiąc nie widzę na nich
miejsca na laptopa. Laptopa używam tylko do analizy zrealizowanej trasy i
zaplanowania kolejnej. Oczywiście na własnej łodzi łatwiej zorganizować
sobie rozmieszczenie elektroniki, ale i tak nie jest to prosta sprawa,
zwłaszcza w Polsce gdzie wszystko trzeba zabierać z łodzi bo ukradną.

Z przyjemnością poznam finał Twoich dociekań, gdyż powoli sam zaczynam
odczuwać potrzebę zakupu własnej elektroniki na wody norweskie. Jak na razie
jestem zwolennikiem echosond Lowranca, ale GPS-ów Garmina.
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Plumke.pl
2012-02-24 21:17:11 UTC
Oczywiście na własnej łodzi łatwiej zorganizować sobie rozmieszczenie
elektroniki, ale i tak nie jest to prosta sprawa, zwłaszcza w Polsce gdzie
wszystko trzeba zabierać z łodzi bo ukradną.
slipowac!!! w calosci ;P

plumke
Roman Niewiarowski
2012-02-29 09:36:29 UTC
Przypadkiem znalazlem

http://www.motorowodny.pl/forum/viewtopic.php?t=3413
Jesli chcialbys kupic wersje us i zrobic downgrade to moze jest to
ciekawa opcja.

pozdr
newrom
Marcin
2012-02-29 12:44:31 UTC
Post by Roman Niewiarowski
Przypadkiem znalazlem
http://www.motorowodny.pl/forum/viewtopic.php?t=3413
Jesli chcialbys kupic wersje us i zrobic downgrade to moze jest to
ciekawa opcja.
Uśmiechnąłem się do znajomego i pełny 2.5 w razie czego mam. Proponowałbym
jednak najpierw robić downgrade, a później wysyłać przelew.
sam bazuje na takich wzmiankach:
http://www.sealine.co.za/view_topic.php?id=48293&forum_id=20
lub:
http://www.ausfish.com.au/vforum/archive/index.php/t-173526.html

polecałem tą metodę jako najprostszą już 2 osobom w Polsce, i obie prosiłem o
wynik takiego zabiegu. niestety żadnej zwrotnej informacji nie dostałem :(
zakładam, że zadziałała bo przestali szukać dalej.
Roman Niewiarowski
2012-02-29 12:59:50 UTC
Post by Marcin
Uśmiechnąłem się do znajomego i pełny 2.5 w razie czego mam. Proponowałbym
jednak najpierw robić downgrade, a później wysyłać przelew.
Jasne ze byloby lepiej, tylko nie wiem czy sprzedajacy by sie zgodzil ;>
Myslalem nawet nad lowrancem z usraju, ale bylem przekonany ze niema
tych durnych blokad. Skoro maja blokady to niech sobie w d.. wsadza,
przezyje ze starym humminbirdem, moze tylko sciagne przetwornik
quadrabeam i jakiegos penna (bo i tak musze jednego klamora sprowadzic,
wiec niech sie przesylka rozbije na kilka rzeczy ;>).
Swoja droga to ciekawe co Jarek pisze o problemach z humminbirdem na morzu,
przegladalem troche forow anglojezycznych i nie trafilem na jakies
specjalne narzekania.
Ale to moze wynikac chocby z potrzeb - moze po prostu Norwegia jest na
tyle specyficzna, ze w innych miejscach H daje rade ? Nie wiem, ale
chetnie bym kiedys przetestowal.
Post by Marcin
zakładam, że zadziałała bo przestali szukać dalej.
albo dostali ataku apopleksji jak im sprzet za 1-1,5tys $ szlak trafil ;)

pozdr
newrom
--
RD07 - dożywocie.
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
2012-02-29 18:33:11 UTC
Post by Roman Niewiarowski
[...]
Romku, dla pełnej jasności, nigdy nie testowałem górnej półki Humminbirda. O
ile pamiętam najwyżej była to seria 500 o ile nie 300. Specyfiką Norwegi
jest dużo większe zasolenie wody, silne prądy i spore fale, przy których
jeszcze się spokojnie łowi. Te Humminbirdy, z którymi miałem do czynienia
łatwo "głupiały" i najczęściej wymagały resetu. Co ciekawe jakiś staroć
tranzystorowy z ekranem kineskopowym nie miał tych problemów. Producenta
tego zabytku nie udało mi się ustalić. Trzeba jednak zauważyć, że Norwegowie
znają swoje wody i mają inne metody połowu - może im te echa w zupełności
wystarczają. W Norwegii można siatką zaciągnąć tonę dorsza na własne
potrzeby, za łososiem i halibutem się trollinguje, a makrelki łowi rodzinnie
na tzw. zwijadełko. Udział pilkerowania w tradycyjnych morskich połowach
jest stosunkowo mały. Nie wykluczam, że Norwegowie nie łowią na głębokich
wodach wędką. I na koniec takie spostrzeżenie, że na kutrach użyczanych
turystom są albo Lowrance, albo nic, a na łodziach pod turystów lub na
własny wypoczynek/użytek są zazwyczaj Humminbirdy lub nic.
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Roman Niewiarowski
2012-03-01 07:25:28 UTC
Post by Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Romku, dla pełnej jasności, nigdy nie testowałem górnej półki
Humminbirda. O ile pamiętam najwyżej była to seria 500 o ile nie 300.
A kiedy jedziesz ? Moze bys chcial przetestowac 717 ? :)
Ja jesli pojade w tym roku do Norwegii to na 99,99% nie bede mial lodzi,
wiec i echo zostanie w Polsce.
Post by Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Specyfiką Norwegi jest dużo większe zasolenie wody, silne prądy i spore
fale, przy których jeszcze się spokojnie łowi.
Zasolenie wody jest podobne do tego po amerykanskiej stronie, AFAIR
32ppm (Baltyk ma AFAIR 8ppm). Amerykanie maja powazne prady przy swoim
wybrzezu, ale nie wiem jak u nich wyglada uksztaltowanie dna. Moze po
prostu sa to duze polacie stosunkowo plytkiej wody. A moze nastawiaja
sie na inny ryby odplywajac na gleboka wode ?
Dlatego napisalem ze moze w Norwegii wystepuja na tyle specyficzne
warunki ze H sie nie sprawdza :)
Post by Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
siatką zaciągnąć tonę dorsza na własne potrzeby, za łososiem i halibutem
się trollinguje, a makrelki łowi rodzinnie na tzw. zwijadełko.
A to klusole!
Jakby oddac te wody PZW to zrobiliby z nimi i rybami porzadek ! ;)

pozdrawiam
newrom
--
RD07 - dożywocie.
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
2012-03-01 11:25:50 UTC
Post by Roman Niewiarowski
[...]
Jadę tu: http://www.repvag-fjordhotell.no
w terminie na miejscu: 17.08.2012-27.08.2012
dla zainteresowanych kosztami takiej wyprawy: cenazakwaterowania dla 6 osób
z wynajmem kutra 33ft wyniosła nas 32930 NOK.
Chętnie bym przetestował :). Trochę musiałbym pokombinować z uchwytem do
czujnika (normalka na kutrach).
Post by Roman Niewiarowski
[...]
Odruchowo porównywałem z Bałtykiem. Może to wpływ dyskusji o rejonizacji ;).
Znam ze dwóch Polaków ze stanów, ale oni albo jeziorowi, albo rekiny łowią z
brzegu :). Łowienie rekinów przypomina karpiarstwo, tyle że "wywózkę" robi
się osobiście w pław i czasem rekin woli wędkarza od przynęty.
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Roman Niewiarowski
2012-03-01 11:38:13 UTC
Post by Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Jadę tu: http://www.repvag-fjordhotell.no
Zazdroszcze jak pieron :)
Post by Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
dla zainteresowanych kosztami takiej wyprawy: cenazakwaterowania dla 6
osób z wynajmem kutra 33ft wyniosła nas 32930 NOK.
Jakies 3tys pln/twarz. Moze kiedys... :)
Post by Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Chętnie bym przetestował :). Trochę musiałbym pokombinować z uchwytem do
czujnika (normalka na kutrach).
Daj znac z poczatkiem sierpnia, podesle :)
Post by Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Odruchowo porównywałem z Bałtykiem.
hihi, wody slonawe (ujscia rzek, jakies bagna polaczone z oceanem) maja
wieksze zasolenie (ok 17-18 ppm).
Aha, o Baltyku napisalem w okolicach polskiego wybrzeza, z tego co
slyszalem zatoka Botnicka ma jakies 2ppm.
[...]
Niestety Wielkie Jeziora widzialem tylko na obrazku, ale i tak moglbym
byc jeziorowy na takiej wodzie ;)
Co do rekinow to widzialem kilka relacji, pewnie zabawa jest przednia
ale majac ocean i taka mnogosc gatunkow nie wiem co by sie musialo stac
zebym sie wzial za lowienie rekinow :)

pozdr
newrom
--
RD07 - dożywocie.
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
2012-03-01 11:58:40 UTC
Post by Roman Niewiarowski
Post by Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Jadę tu: http://www.repvag-fjordhotell.no
Zazdroszcze jak pieron :)
Dla mnie to też wyprawa "życia" chociaż na North Cap już byłem turystycznie.
Teraz liczę na "płaskiego" na pokładzie.
Post by Roman Niewiarowski
Post by Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
dla zainteresowanych kosztami takiej wyprawy: cenazakwaterowania dla 6
osób z wynajmem kutra 33ft wyniosła nas 32930 NOK.
Jakies 3tys pln/twarz. Moze kiedys... :)
Ta cena w brew pozorom jest atrakcyjna jak na te rejony.
Post by Roman Niewiarowski
Post by Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Chętnie bym przetestował :). Trochę musiałbym pokombinować z uchwytem do
czujnika (normalka na kutrach).
Daj znac z poczatkiem sierpnia, podesle :)
Z przyjemnością.
Post by Roman Niewiarowski
[...]
Botnicka to takie słonawe bagienko. Widziałem z okna samochodu.
Post by Roman Niewiarowski
[...]
Piękne bassy łowią. Ichniejsze pike mnie tak nie podniecają.
Post by Roman Niewiarowski
Co do rekinow to widzialem kilka relacji, pewnie zabawa jest przednia ale
majac ocean i taka mnogosc gatunkow nie wiem co by sie musialo stac zebym
sie wzial za lowienie rekinow :)
Co do rekinów - aż tyle nie jestem w stanie wypić by je łowić :) :).
Prawdziwy C&R z narażeniem życia. Szczęśliwie nie umiem pływać "luzem".
Norweski koleń jest smaczny :) i mało agresywny.
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Roman Niewiarowski
2012-03-01 12:33:31 UTC
Post by Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Dla mnie to też wyprawa "życia" chociaż na North Cap już byłem
turystycznie. Teraz liczę na "płaskiego" na pokładzie.
Nawet nie chodzi o wyprawe zycia, po prostu nie bylem jeszcze na takim
wypadzie. Mnie by wystarczylo Bergen, albo i Goeteborg. Na razie jest
plan na Bergen i okolice, ale lowienie 'przy okazji', tylko z brzegu no
i troche mi sie pozmienialo wiec ten wypad tez stoi pod znakiem zapytania.
Post by Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Ta cena w brew pozorom jest atrakcyjna jak na te rejony.
Powiedzialbym ze jest 'srednia urlopowa' jak sie nie chce jechac ze
wszystkimi do kurortu w Turcji czy Tunezji.
Tyle ze dla mnie bylby to drugi wyjazd w roku, a tego raczej budzet by
nie wytrzymal.
Post by Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Piękne bassy łowią. Ichniejsze pike mnie tak nie podniecają.
Bassow bym chcial polowil, do pike mam podobny stosunek ale juz muskie
czy jesiotry mocno przemawiaja do mojej wyobrazni.
Post by Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Norweski koleń jest smaczny :) i mało agresywny.
Ale zebacz moze zrobic kuku, juz nie mowiac o 200kg+ (czego zycze) Heli
w bucie. Ryzykancie! ;)

pozdr
newrom
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
2012-03-01 12:47:58 UTC
[...]
Romku, dzięki za życzenia. Zębacze ogonkami machają na mój widok, jak na
zdjęciu z naszej stronki :). Bodaj trzy lata temu miałem zębaczowe "pięć
minut" - brały jeden za drugim :). Było to w okolicy Lyngen Fiord 500km na
południe od North Cap
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Roman Niewiarowski
2012-03-01 13:25:04 UTC
Zębacze ogonkami machają na mój widok, jak na zdjęciu z naszej stronki :).
To z radosci ze je zapraszasz na kolacje ;)
Swoja droga to cos sie wysypalo na stronie.
Bodaj trzy lata temu miałem zębaczowe "pięć minut" - brały jeden za drugim :).
A zebacze walcza cokolwiek czy wyciaga sie jak szmate ?

pozdr
newrom
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
2012-03-01 22:01:02 UTC
Post by Roman Niewiarowski
[...]
Romku, najbardziej żywiołowe są czarniaki. Nawet mały czarniak potrafi
poszaleć. Zębacz zachowuje się różnie, ale bez szaleństw. Dopiero przy
wyciąganiu z wody daje pokaz machania ogonem. Prawidłowo to powinno mu się
dać w łeb przed wpuszczeniem na pokład, ale do fotki można czasem
zaryzykować-gorzej jak spadnie z kotwiczki i lata po pokładzie. Jest bardzo
żywotny i dobrze udaje trupa. Parę pałek w łeb i niby trup, który po dwóch
godzinach udawania trupa potrafi jeszcze kąsać. Ryby denne takie jak molwa,
brosma, czy zębacz początkowo nie dają się oderwać od dna, potem walczą i
następnie zazwyczaj ciągną się jak szmata (efekt dekompresji). Zębacze
jednak najczęściej walczą do końca, choć nie jest to szaleństwo. Zębacz
jest odporniejszy na dekompresję i nigdy nie widziałem zębacza z wywalonym
pęcherzem pławnym przez pysk, tak jak to jest zazwyczaj u brosmy lub molwy.
I do kompletu halibut. Ten przy odpowiedniej masie jest jak kloc betonu,
który jak ma fantazję odjeżdża jak lokomotywa w swoim kierunku - to mam już
sprawdzone. Mały "płaski" ciągnie się jak pokrywka garnka zaczepiona za
rączkę - to też już sprawdziłem. Jak zobaczę dużego na powierzchni wody i
oby "na pokładzie" to powiem co robi dalej :). Prawdę mówiąc to nie wiem co
zrobić po złapaniu nawet takiego 80kg. Chyba do skupu go zawieźć? Norma na
sześciu to 6x15kg=90kg fileta. Po 10kg na głowę i trochę na patelnię :) ???
Fajnie pomarzyć o takich problemach.
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Jan Drawski
2012-02-29 22:40:23 UTC
Post by Marcin
[...]
Dzięki, udało mi się ściągnąć pełne wersje 2.0, 2.1, 2.5. Ciekawe czy
ponowny upgrade nie umożliwi pracy w regionie w którym zostanie
uruchomiona "pierwszy raz", mało prawdopodobne ale kto wie. Chyba nie
powinni się sugerować SN ze względu na to że na pomysł geofencingu
wpadli dopiero po wyprodukowaniu sporej ilości sztuk. Chyba w którymś z
ww. linków jest informacja o jakimś patchu, który może rozwiązywałby
problemy, ale fizycznego pliku nigdzie nie widziałem.
Z drugiej strony postaram się bliżej przyjrzeć temu co się wgrywa do
echa. Nie wiesz może jaki tam siedzi procesor?
Post by Marcin
polecałem tą metodę jako najprostszą już 2 osobom w Polsce, i obie prosiłem o
wynik takiego zabiegu. niestety żadnej zwrotnej informacji nie dostałem :(
zakładam, że zadziałała bo przestali szukać dalej.
Pewnie tak.
http://www.forum.pzw-km-torun.com/viewtopic.php?f=8&t=419&p=3868&hilit=mapy#p3868

Niestety mimo starań nie udało mi się zarejestrować na tym forum, co
jest potrzebne aby zobaczyć te mapki. Po aktywacji konta dostałem coś
takiego: "Aby można było w pełni korzystać z forum, administrator musi
je uaktywnić." i na tym się skończyło. Za podesłanie bezpośrednich
linków będę wdzięczny.

Pościągałem trochę softu, chwilowo wydaje mi się że trzeba mieć dużo
zapału aby tworzyć mapki np. przy pomocy GPS Map Edita.
Zastanawiam się jakie są zalety zachwalanej wektorówki. Najprostsza
wydaje się zabawa jakimś super edytorem typu Paint na materiałach np. z
Google maps i zabawa Ozim.
Mam nadzieję że ten edytor Lowrance będzie dobry bo połapać się w całym
sofcie, którego trzeba używać to nie jest takie proste.
Jan Drawski
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
2012-02-29 23:41:22 UTC
Post by Jan Drawski
[...]
Janku, musisz spokojnie poczekać. Twoje konto powstało w systemie i czeka na
zatwierdzenie (aktywację) przez admina. Większość for robi to automatycznie,
tu widać jest wersja manualna (nadzór admiński). Na podstawie opinii kilku
kolegów zarejestrowanych na tym forum, mogę powiedzieć, że jest to całkiem
ciekawe i prężnie działające forum wędkarskie.

p.s.
Znalazłem tam pewne nietypowe zasady rejestracji:

Zmiany techniczne
Z uwagi na rozprzestrzeniający się w ostatnim czasie spam na forum,
wprowadzone zostały zmiany dotyczące rejestracji nowych użytkowników :
1. Wzmocniony został mechanizm antyspamowy wymuszający na użytkowniku
przepisanie tekstu z obrazka podczas rejestracji. Stał się on trudniejszy w
odczycie w zamian za co skutkuje lepszym zabezpieczeniem przed robotami
spamującymi.
2. Tworzone hasło użytkownika musi posiadać minimum 8 znaków i zawierać
litery oraz cyfry.
3. Każde nowo założone konto na forum musi zostać zaakceptowane przez
administratora zanim możliwe będzie korzystanie z niego.
4. Pierwszy post nowego użytkownika będzie musiał zostać zaakceptowany przez
administratora forum.

Dziwi mnie tylko fakt braku e-maila do administracji forum.
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Roman Niewiarowski
2012-03-01 07:31:35 UTC
Post by Jan Drawski
Zastanawiam się jakie są zalety zachwalanej wektorówki.
Czytelnosc i skalowalnosc. Wraz ze zmiana skali wyswietlanej mapy
pojawiaja sie lub znikaja oznaczenia - np oddalenie do 10km powoduje ze
nie masz 500 znacznikow wyswietlonych na mapie, zaslaniajacych np linie
brzegowa czy batymetrie.
Post by Jan Drawski
Najprostsza wydaje się zabawa jakimś super edytorem typu Paint na materiałach np. z
Google maps i zabawa Ozim.
Po pierwsze bitmapy sa bardzo duze (wyswietlanie ich jest wolne) to
jeszcze nie bardzo daja sie skalowac - no chyba ze wrzucisz tam obrazki
wysokiej rozdzielczosci, jednak bedzie to mulilo sprzet no i oddalajac
taki obrazek nie zwiekszysz czytelnosci.

pozdr
newrom
Marcin
2012-03-01 09:44:41 UTC
Post by Jan Drawski
[...]
za to ręki sobie uciąć nie dam. nie ma tylko nigdzie informacji o tym, że
sprzętowo się echa zmieniły a geofencing wprowadzono od 3.0. gdy kupowałem
swoje echo można było jeszcze kupić echa z USA, z mapą bazową USA, z softem
2.5 (fabrycznym) które są wolne od tego badziewia. co istotne: również po
upgradzie. echa z fabrycznie zainstalowanym softem 3.0 geofencing już miały
(info o sofcie było na pudełkach, żołta nalepka- new, 3.0, included etc),
znikał po downgradzie ;)
Post by Jan Drawski
Z drugiej strony postaram się bliżej przyjrzeć temu co się wgrywa do
echa. Nie wiesz może jaki tam siedzi procesor?
nie wiem niestety.
Post by Jan Drawski
[...]
to małe forum, "lokalne", a ostatnio przeżyło najazd jakiś botów (?) i zasady
rejestracji się zaostrzyły.
chodziło mi o to:
http://www.2shared.com/photo/E-mFxVU1/shot_3.html
http://www.2shared.com/photo/pBWQoOrd/shot_4.html
zrzuty z echa, linia brzegowa "fabryczna" kontra moja.
Post by Jan Drawski
Pościągałem trochę softu, chwilowo wydaje mi się że trzeba mieć dużo
zapału aby tworzyć mapki np. przy pomocy GPS Map Edita.
trochę, ale bez przesady. same linie brzegowe są proste do wykonania.
Post by Jan Drawski
[...]
o wektorówce już było, dokładność takich mapek na wodzie jest z wędkarskiego
punktu widzenia jest więcej niż zadowalająca (w sensie tworzonych
własnoręcznie, choćby samych linii brzegowych).
problemy zaczynają się dopiero przy batymetrii, mapy papierowe ciężko
przenieść i ciężko przy tym o dokładność.
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
2012-03-01 11:00:05 UTC
Post by Marcin
to małe forum, "lokalne", a ostatnio przeżyło najazd jakiś botów (?) i zasady
rejestracji się zaostrzyły.
Za dużo skromności :). Jest to jedyne znane mi forum PZW, które warto
poczytać i dodatkowo wygląda na sprawne technicznie. Co do botów, to mamy
takie czasy i tego nie zmienimy. Gorsze od botów są osobniki typu "petrus",
który ostatnio, jak wieść gminna niesie, postanowił zostać "nożownikiem" i
pojawił się na stronach związanych z nożami.
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Jan Drawski
2012-02-29 21:50:58 UTC
Post by Roman Niewiarowski
http://www.motorowodny.pl/forum/viewtopic.php?t=3413
Jesli chcialbys kupic wersje us i zrobic downgrade to moze jest to
ciekawa opcja.
1/2 ceny ma moc przekonywania :)

Jan Drawski
Marcin
2012-02-24 15:34:48 UTC
Za du=BFo informacji na ten temat nie znalaz=B3em. Komunikowa=E6 si=EA=
mo=BFna to =
wydaje si=EA pewne tylko nie wiadomo jak i czy da=B3o by rad=EA wyci=B1=
gn=B1=E6 dane.

pamietaj jeszcze o sterowaniu LSSem, to w normalnym ukladzie robi HDS. (=
np =

wybor czestotliwosci etc).
1. Niepewna czyli Dr Depth - nie znam jego mo=BFliwo=B6ci, pono=E6 mo=BF=
na go =
pod=B3=B1czy=E6 do LSSa, ale czy podczas pracy na wodzie to nie wiem.
zapytaj sie Pera. powaznie. zjadl zeby na tej elektronice i chetnie =

udziela informacji.
O tym nigdzie nie czyta=B3em a par=EA stron odwiedzi=B3em. kto=B6 mia=B3=
tylko =
problem jak kilka =B3=F3dek stan=EA=B3o obok siebie.
byl problem, zalatwili (?) to w nowszym sofcie. wiecej:
http://drdepth.se/rdfour.php?l=3Dgb
Co ma Elite do LSSa?
no chyba juz wiemy ;)
Ze wzgl=EAdu na koszty pomy=B6la=B3em o laptopie. Swoj=B1 drog=B1 eBay=
u czasami =
u=BFywane HDSy id=B1 za stosunkowo ma=B3e pieni=B1dze, niestety rejoni=
zacja =
czyni zakup cz=EA=B6ciowo bezsensownym, tzn. pewnie trzeba by zrezygno=
wa=E6 z =
GPSu - nie wiadomo czy trudno go wy=B3=B1czy=E6 i jaki to by mia=B3o w=
p=B3yw na =
prac=EA echa.
mozna, trudno. geofencing jest programowy i sprawdza serial urzadzenia a=
=

pozniej pozycje geograficzna. mod polega (zdaje sie, bo nigdy tego nie =

robilem) na podmianie SN. mozna tez zrobic downgrade do softu 2.5, gdyz =
to =

swinstwo siedzi od 3.0 w zwyz, ale traci sie czesc funkcji echa pozniej =
=

wprowadzonych. sporo na ten temat jest na forach australijskich i =

afrykanskich (np RPA), tam chodzila masa HDSow z USA i sie tez ostro =

zdziwili.
U=BFywane jednostki centralne HDS modele 5, 7, 8 ,10 mo=BFna trafi=E6 =
na =
licytacjach od ok 2000 do 4000 z=B3 + op=B3aty celne i osprz=EAt. Ca=B3=
kiem =
niedawno posz=B3a na eBayu HDS 10 z World Map za oko=B3o 4000 z=B3. Za=
kup za =
granic=B1 zabija geofencing cho=E6 trafiaj=B1 si=EA egzemplarze bez ni=
ego - =
sprzedawcy zapewniaj=B1 =BFe go nie ma - pisz=EA ca=B3y czas o jednost=
kach =
u=BFywanych.
kluczem jest mapa bazowa: USA=3D geofence, Worldwide=3D brak. no i rok =

produkcji/wersja softu na pudelku. w sumie: loteria.
Z tego co czyta=B3em wielko=B6=E6 ekranu i rozdzielczo=B6=E6 ma du=BFe=
znaczenie, =
dlatego moim zdaniem najlepszym wyborem by=B3a by HDS-8 lub HDS-10. =
Dodatkowo te dwa modele maj=B1 wi=EAcej przycisk=F3w u=B3atwiaj=B1cych=
u=BFywanie.

znajomy sprzedaje 8mke, roczna, z polskiej dystrybucji. rzadko uzywana- =
=

6500...
I o to chodzi, w naszych warunkach niewielu w=EAdkarzy mo=BFe sobie na=
to =
pozwoli=E6. Dodatkowym problemem jest pono=E6 serwis Lowrance na kt=F3=
rego =
wiele os=F3b w necie mocno narzeka. Mo=BFe si=EA okaza=E6 =BFe takie e=
cho zepsuje =
si=EA po gwarancji i b=EAdzie problem z napraw=B1.
w Polsce serwisu nie ma. naprawy w ramach gwarancji, jesli sie odbywaja,=
=

to poza granicami kraju.
co do HSS to na wody srodladowe wydaje mi sie przerostem formy nad =
trescia.
Jesli chodzi o nowe echa to dla doktorka wybor optymalny. najlepiej mlod=
a =

uzywka w dobrym stanie, albo modowana z USA. jest jeszcze opcja =

"hongko=F1ska"... kiedys przyplywaly niby oryginalne, niby nieblokowane =
i =

niemodowane, a w cenach z USA.
Co do pomys=B3u z laptopem. P=B3ywam na wypo=BFyczanych starych jednos=
tkach =
25-27 stopowych z kabin=B1 (kutry norweskie) i prawd=EA m=F3wi=B1c nie=
widz=EAna =
nich miejsca na laptopa. Laptopa u=BFywam tylko do analizy zrealizowan=
ej
trasy i zaplanowania kolejnej. Oczywi=B6cie na w=B3asnej =B3odzi =B3at=
wiej =
zorganizowa=E6 sobie rozmieszczenie elektroniki, ale i tak nie jest to=
prosta sprawa, zw=B3aszcza w Polsce gdzie wszystko trzeba zabiera=E6 z=
=B3odzi =
bo ukradn=B1.
przez rok plywalem z netbookiem i seria elite na potrzeby doktorka. =

dziekuje. od roku z HDSem i juz sobie nie wybrazam powrotu.

-- =

Marcin Kuj-Pom
Jan Drawski
2012-02-25 18:40:04 UTC
Post by Marcin
pamietaj jeszcze o sterowaniu LSSem, to w normalnym ukladzie robi HDS.
(np wybor czestotliwosci etc).
To akurat nie wydaje się problemem, chyba że firma Lowrance zadbała o to
aby to nie było za łatwe.
Post by Marcin
zapytaj sie Pera. powaznie. zjadl zeby na tej elektronice i chetnie
udziela informacji.
Chodzi o Pera Pellina z Göteborga? Gdzie go można znaleźć, jak się można
z nim najłatwiej skontaktować?
Post by Marcin
http://drdepth.se/rdfour.php?l=gb
No to niezła kiszka, żeby taka firma pozwalała sobie na takie babole,
dziwne. Byłem przekonany że te wiązki są wysyłane i odbierane w innym
czasie - odseparowane od siebie. Co ciekawe, teraz się chwalą że nowe
echa Gen 2 potrafią pracować z jeszcze większą częstotliwością a moim
zdaniem ma to mniejsze znaczenie.
Post by Marcin
[...]
Z tego co czytałem to od wersji 2.3 a za dużo się nie traci, ponoć
zmiany dotyczą głównie obsługi radaru...
Post by Marcin
pozniej wprowadzonych. sporo na ten temat jest na forach australijskich
i afrykanskich (np RPA), tam chodzila masa HDSow z USA i sie tez ostro
zdziwili.
Ciekawe czy na wszystkich HDSach Gen 1 da radę zrobić downgrade i nie
wiadomo skąd wziąć starsze firmware. Za dużo na ten temat nie znalazłem,
gdybyś dał jakieś linki to byłbym wdzięczny.
Post by Marcin
kluczem jest mapa bazowa: USA= geofence, Worldwide= brak. no i rok
produkcji/wersja softu na pudelku. w sumie: loteria.
Ale już jest się czym kierować.
Post by Marcin
znajomy sprzedaje 8mke, roczna, z polskiej dystrybucji. rzadko uzywana-
6500...
Dzięki ale dla mnie za drogo.
Post by Marcin
przez rok plywalem z netbookiem i seria elite na potrzeby doktorka.
dziekuje. od roku z HDSem i juz sobie nie wybrazam powrotu.
Najsłabszy HDS wydaje się być lepszy od najwyższych modeli innych serii.
Ciekawe czy obsługuje ten przetwornik z DownScanem od Elite ale to już
pytanie do dystrybutora. Elite i HDS to ten sam format map?
Jan Drawski
Marcin
2012-02-26 00:11:22 UTC
Chodzi o Pera Pellina z G=F6teborga? Gdzie go mo=BFna znale=BC=E6, jak=
si=EA mo=BFna =
z nim naj=B3atwiej skontaktowa=E6?
najlprosciej: http://www.drdepth.se/contact.php?l=3Dgb
Z tego co czyta=B3em to od wersji 2.3 a za du=BFo si=EA nie traci, pon=
o=E6 =
zmiany dotycz=B1 g=B3=F3wnie obs=B3ugi radaru...
3.0, na 100%. mozna wygooglac przypadki wdziecznych po downgradzie do 2.=
5, =

a o ile pamietam nic miedzy nie bylo.
a zmiany... coz. sam ekspertem nie jestem, wiec staram sie bazowac na =

zdaniu innych, co z=EAby na tym zjedli. kiedys trafilem na forum w USA n=
a =

fanow doktorka, ktorzy wrocili do HDSa od ktorejs tam wersji softu, zdaj=
e =

sie ze 3.5. wczesniej echa lezaly w kacie a uzywali dalej LMSow. w =

najnowszym sofcie znow grzebali w czulosci (+ dodane 3cie okno: sidescan=
, =

downscan, zwykly sonar), zobaczymy jak wyjdzie, moze sam roznice zobacze=
.
nie jestem tez pewien, ale cos mi sie kojarzy, ze fani LSSa musieli zrob=
ic =

update do 3.0.
Ciekawe czy na wszystkich HDSach Gen 1 da rad=EA zrobi=E6 downgrade i =
nie =
wiadomo sk=B1d wzi=B1=E6 starsze firmware. Za du=BFo na ten temat nie =
znalaz=B3em, =
gdyby=B6 da=B3 jakie=B6 linki to by=B3bym wdzi=EAczny.
bardzo dlugo, jeszcze na jesieni zeszlego roku, dzialal ten link ;) =

(wersja "lite" dalej jest dostepna, tylko nie wiem czy sie echo po niej =
=

nie skrzaczy).
http://www.lowrance.com/en/Downloads/Product-Software-Updates/HDS-Update=
-Version-2_5_31_56-with-micro-SD-support/
kto chcial i mial potrzebe ten zassal. mysle, ze w razie czego nie bedzi=
e =

problemu. np na tym forum:
http://www.ausfish.com.au/vforum/archive/index.php/t-173526.html
Najs=B3abszy HDS wydaje si=EA by=E6 lepszy od najwy=BFszych modeli inn=
ych serii. =
Ciekawe czy obs=B3uguje ten przetwornik z DownScanem od Elite ale to j=
u=BF =
pytanie do dystrybutora. Elite i HDS to ten sam format map?
Pewnie nie, Elite i HDS ma chocby inna kablologie i zwykle przetwoniki n=
ie =

pasuja.
format map: zasadniczo tak, .lcm, choc czytaja go ciut inaczej oba echa.=
=

generalnie, dla celow wedkarskich, nie jest zle. kontury zbiornikow mozn=
a =

sobie zrobic dokladne samemu darmowym softem, na lowrance'a nie ma co =

liczyc. z doktorkiem nie ma problemow, a jak ktos chce GPS dla celow =

nawigacyjnych to jest skazany na garmina.

-- =

Marcin Kuj-Pom
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
2012-02-26 10:23:04 UTC
[...]
I tu niestety potwierdziłeś moją opinię. A skoro poruszamy temat sonar-gps,
może wiesz jak współpracuje Garmin (GPS) z Lowrance (sonar) w ramach NMEA?
Nigdy nie próbowałem ich "zsieciować" i nie wiem na ile się "lubią".
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Marcin
2012-02-26 12:03:48 UTC
Dnia 26-02-2012 o 11:23:04 Jaros=B3aw Augustyniak vel Kot Bury =
I tu niestety potwierdzi=B3e=B6 moj=B1 opini=EA. A skoro poruszamy tem=
at =
sonar-gps, mo=BFe wiesz jak wsp=F3=B3pracuje Garmin (GPS) z Lowrance (=
sonar) w =
ramach NMEA? Nigdy nie pr=F3bowa=B3em ich "zsieciowa=E6" i nie wiem na=
ile si=EA =
"lubi=B1".
nigdy nie probowalem, az tak w tym temacie nie siedze. mecze tylko HDSa =
na =

wlasne potrzeby, kiedys meczylem Elite'a.
generalnie dupowatosc nawigacyjna lowrance'a bierze sie z dupowatosci =

formatu .lcm. kiedys probowalem przetlumaczyc na .mp/.lcm ten baltyk:
http://fitt.tychy.pl/gps/index.po.htm
i sie poddalem. jest po prostu za malo konturow do wyboru w tym formacie=
, =

aby wynik zabawy byl czytelny.

-- =

Marcin Kuj-Pom
Marcin
2012-02-26 12:28:45 UTC
i jeszcze w temacie:
Marcin Kuj-Pom
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
2012-02-26 12:49:23 UTC
Dnia 26-02-2012 o 11:23:04 Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
[...]
Dzięki za odpowiedź. Stety lub niestety Garmin BlueCharts nie mają, jak dla
mnie konkurencji. Pozostaje mi więc zakup combo Garmina z gorszym echem od
Lowranca lub nadal zabawa z osobnymi urządzeniami. Ma to tę wadę, że
"zaśmieca" mi pokład w trudnych warunkach pogodowych. Osobiście używałem
Lowrace od X125 poprzez Mark'i do Elite'a i wszystkie zebrały u mnie
pozytywną opinię na słonej wodzie do 200m głębokości. Wadą Elite jest duży
pobór prądu, kolor "kosztuje", i wysoka wrażliwość na spadek napięcia. HDS'y
mają pewnie to samo.
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Marcin
2012-02-26 18:24:19 UTC
Dnia 26-02-2012 o 13:49:23 Jaros=B3aw Augustyniak vel Kot Bury =
Dzi=EAki za odpowied=BC. Stety lub niestety Garmin BlueCharts nie maj=B1=
, jak =
dla mnie konkurencji.
z morskimi tak naprawde nie mialem stycznosci, gdyz nie mialem takich =

potrzeb. mysle jednak, ze gdyby navionics zrobil mapy naszego regionu na=
=

takim poziomie jak USA to takiej przepasci by nie bylo.
poki co wyglada to tak (z punktu widzenia srodladowego wedkarza), ze jes=
li =

dla kogos priorytetem sa mapy to powinien zainwestowac w garmina. dzieki=
=

temu ze format jest popularny, "rozbudowany" i w pewnym sensie otwarty =

mozna znalezc takie mapki:
echo jest ok, podstawowe dane dla doktorka zapisze, ale rezygnujemy =

zupelnie z twardosci:
http://drdepth.se/btype.php?l=3Dgb

jesli komus zalezy na echu, to bierze lowrance'a (ale niestety od HDSa w=
=

gore, lub starsze modele ze slotem na karte SD, nie microSD).
log echa zawiera wszystko co lubi doktorek, z twardoscia wlacznie. jesli=
=

mowimy o HDSach to dochodzi sidescan, rowniez w logu, rowniez z =

mozliwoscia naniesienia na mapke:
http://drdepth.se/scan.php?l=3Dgb
mapy sa w 2 formatach, nieistniejacym u nas navionicsie (fajne) i w dosy=
c =

biednym formacie lowrance'a:
http://drdepth.se/ex_lcm.php?l=3Dgb
dla wedkarza wystarczy, dla zeglarza niekoniecznie. oprocz izobat linii =
=

brzegowej i waypointow niewiele jest rzeczy ktore mozna sobie w tym =

formacie dodac, a jesli juz mozna (np jako ciek wodny, czy droge- tylko =
po =

to zeby machnac sobie kreske na wodzie) to nie sposob ich opisac tak, ab=
y =

wyswietlic to na echu (chodzi mi np o naniesienie stref zamknietych na =

baltyku).

tak jest wg mnie ;) jest jeszcze maximapa.pl czyli G. Karpinski, ktory w=
=

jakis sposob sobie z tym problemem poradzil. nie mialem tych map w =

"rekach", ale wygladaja jak zrzuty z doktorka w formie .jpg z =

georeferencja (da sie, zaden problem) i wyswietlone w trybie navinicsa =

jako nakladka. jesli dobrze mi sie wydaje, to niekoniecznie mi sie =

podobaja, jesli to forma wektorowa to szacun.
Wad=B1 Elite jest du=BFy pob=F3r pr=B1du, kolor "kosztuje", i wysoka w=
ra=BFliwo=B6=E6 =
na spadek napi=EAcia. HDS'y maj=B1 pewnie to samo.
nawet gorzej, HDS ssie jak smok ;)

-- =

Marcin Kuj-Pom
Marcin
2012-02-26 18:26:24 UTC
jesli komus zalezy na echu, to bierze lowrance'a...
jest jeszcze hummin rzecz jasna, ale ze wzgledu na doktorka wypada jeszc=
ze =

gorzej. mapy robi sie poprzez eksport i wyswietlanie sladow.

-- =

Marcin Kuj-Pom
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
2012-02-27 09:33:10 UTC
[...]
Nie wiem jak modele z najwyższej półki, ale półka średnia i niska nie
sprawdza się na słonej wodzie. Norwedzy często je montują na łodziach dla
turystów, chyba tylko po to by napisać, że łódź ma echo. Właśnie z tego
powodu wozimy własne Lowrance z Polski. Humminbirdy sprawdzają się na wodzie
słonej do 100m w wolnym trolu. Większa prędkość lub głębokość i zaczynają
się gubić mimo przetwornika zabudowanego w dnie łodzi.
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Marcin
2012-02-28 07:57:41 UTC
[...]
Większe znaczenie ma chyba częstotliwość i kąt niż producent, a że im tańszy
model tym większe prawdopodobieństwo że będzie używany na śródlądziu przez
wędkarza to mniejsze szanse na 83kHz, nie mówiąc już o 50kHz które Lowrance
na morze zaleca. w standardowym echu im większa częstotliwość, tym większy
kąt, a im większy kąt tym większa "pojmność" wody którą moc echa musi
obsłużyć.
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
2012-02-28 11:30:17 UTC
Post by Jan Drawski
[...]
Oczywiście masz rację. Producenci podają zakres głębokości dla wody słodkiej
(zazwyczaj) i właśnie z podanych przez Ciebie przyczyn dwa echa różnych
marek z podanym zakresem np, 200m na słodkiej wodzie mają różne zakresy na
słonej. O ile co do podanych częstotliwości pracy sondy można mieć zaufanie
to do podawanego kąta stożka już niekoniecznie. Dodatkowym czynnikiem jest
rzeczywista prędkość łodzi i prądów wody i tu właśnie jest najsłabszy punkt
Humminbird'a. Silny prąd przy stojącej łodzi wyraźnie skraca mu zakres
pracy, czego nie zauważyłem u Lowrance'a
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Marcin
2012-02-27 09:14:04 UTC
Post by Marcin
tak jest wg mnie ;) jest jeszcze maximapa.pl
nie dawalo mi to wczoraj spokoju i pogooglalem jeszcze, a ze najciemniej pod
latarnia:
http://www.lowrance.com/Products/Mapping/Cartography-Toolkit/

ponoc pracuja nad softem do uzytku niekomercyjnego. taki, plus doktorek, to juz
bedzie wypas.
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
2012-02-27 09:53:58 UTC
Post by Marcin
z morskimi tak naprawde nie mialem stycznosci, gdyz nie mialem takich
potrzeb. mysle jednak, ze gdyby navionics zrobil mapy naszego regionu na
takim poziomie jak USA to takiej przepasci by nie bylo.
Na morzu to jest tak, że jak jest dobra pogoda to wystarcza byle jaka mapa.
Przy nagłej mgle lub ulewie dobra mapa w GPS, uwzględniająca pływy i mająca
alarmy głębokości, pozwala bezpiecznie wrócić do portu. Władować się na
skałę w Norwegii lub na szkierach jest bardzo łatwo przy braku widoczności.
Trzeba też wiedzieć, że samo zbliżenie się do skały jest już niebezpieczne,
gdyż prądy i fale mogą nie pozwolić na odpłynięcie od niej i rzucą jednostką
na kamień lub brzeg. I dla tego Garmin i jego mapy.
Post by Marcin
Wadą Elite jest duży pobór prądu, kolor "kosztuje", i wysoka wrażliwość
na spadek napięcia. HDS'y mają pewnie to samo.
nawet gorzej, HDS ssie jak smok ;)
Wbrew pozorom to spore utrudnienie bo mając pokładowe aku 74Ah silnik diesla
odpala a sonar dawno już "zdechł". Jeżeli do tego dojdą tętnienia z
alternatora to nawet przy odpalonym silniku nie da się pracować. Z tego
powodu w zeszłym roku mając Elite musiałem korzystać z Mark'a wziętego na
"rezerwę".
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Marcin
2012-02-28 08:09:55 UTC
[...]
odnośnie zdychania- na to rady nie ma. natomiast z tętnieniami HDSy powinny
sobie radzić lepiej, już biorąc do reki i porównując z Elitami czuć różnice. to
zupełnie inne konstrukcje, jedna do roboty druga do zabawy ;)
Jan Drawski
2012-02-26 13:57:36 UTC
najlprosciej: http://www.drdepth.se/contact.php?l=gb
Dzięki, może kiedyś się przyda. Myślałem że Dr Depth jest firmy Lowrance
a okazuje się że go stworzył Per.
http://www.lowrance.com/en/Downloads/Product-Software-Updates/HDS-Update-Version-2_5_31_56-with-micro-SD-support/
Dzięki, ściągnąłem choć jeszcze nie wiem czy mi się kiedyś do czegoś
przyda. W sumie to mógłbym kupić taniego HDSa 5 w USA i go
downgradeować. Jeszcze nie wiem czy to ma sens po tym jak napisałeś że
ludzie mieli problem ze starszymi wersjami firmware.
Pewnie nie, Elite i HDS ma chocby inna kablologie i zwykle przetwoniki
nie pasuja.
Szkoda.
format map: zasadniczo tak, .lcm, choc czytaja go ciut inaczej oba echa.
generalnie, dla celow wedkarskich, nie jest zle. kontury zbiornikow
mozna sobie zrobic dokladne samemu darmowym softem,
Miałem nadzieję że wszystkie serie obsługują ten sam format map i tak
samo je wyświetlają. Możesz coś więcej napisać o tych różnicach i nazwie
darmowego programu do edycji map? Czy mapy z poprzednich wersji np z
LMSów, LCXów można przerobić na HDSy?
na lowrance'a nie ma
co liczyc.
Dziwią mnie np. problemy z GPS 3000, wiele osób miało z nim problemy do
momentu zakupu wersji 4000. W sumie to brak softu, API, dobrego serwisu,
problemy ze sprzętem, firmwarem, geofencing zniechęcają do tej firmy.
Niestety konkurencja nie jest lepsza.
z doktorkiem nie ma problemow,
Czy oprócz wyświetlenia na PC "mapy" dna daje jeszcze coś doktorek?
a jak ktos chce GPS dla celow
nawigacyjnych to jest skazany na garmina.
Co masz na myśli? Nie wskazuje na mapie dokładnej pozycji, nie można
stworzyć dobrych - dokładnych map?
Jan Drawski
Marcin
2012-02-26 19:07:26 UTC
Dzi=EAki, mo=BFe kiedy=B6 si=EA przyda. My=B6la=B3em =BFe Dr Depth jes=
t firmy Lowrance =
a okazuje si=EA =BFe go stworzy=B3 Per.
Ano, program jest dosyc popularny na swiecie i w zasadzie jedyny w swoim=
=

rodzaju. w roznych wersjach rozwoju echa mozna bylo podzielic na bardzie=
j =

lub mniej dr-friendly. kiedys w zasadzie tylko lowrance wchodzil w gre, =
=

dzis z wiekszosci da sie sporo wycisnac.
Dzi=EAki, =B6ci=B1gn=B1=B3em cho=E6 jeszcze nie wiem czy mi si=EA kied=
y=B6 do czego=B6 =
przyda. W sumie to m=F3g=B3bym kupi=E6 taniego HDSa 5 w USA i go =
downgradeowa=E6. Jeszcze nie wiem czy to ma sens po tym jak napisa=B3e=
=B6 =BFe =
ludzie mieli problem ze starszymi wersjami firmware.
poszukaj uzywek. sam kupilem 3 miesieczne echo z polskiej dystrybucji, n=
a =

gwarancji a w cenie nowego z usa. rezygnacja z upgradow to jednak dosc =

ryzykowna sprawa.
Mia=B3em nadziej=EA =BFe wszystkie serie obs=B3uguj=B1 ten sam format =
map i tak =
samo je wy=B6wietlaj=B1. Mo=BFesz co=B6 wi=EAcej napisa=E6 o tych r=F3=
=BFnicach i nazwie =
darmowego programu do edycji map? Czy mapy z poprzednich wersji np z =
LMS=F3w, LCX=F3w mo=BFna przerobi=E6 na HDSy?
to jest ten sam format dla wszystkich ech lowrance'a. inaczej trzeba =

rysowac wyspy, lub: od czasow HDSa trzeba je rysowac inaczej, nowy sposo=
b =

dziala wstecz, stary nie dziala na HDSie (jak znajde w necie jakis obraz=
=

za 1000 slow to dorzuce, bo byly ;))
sam format .lcm jest nieedytowalny (przynajmniej dla mnie ;)), choc to =

prawie to samo co format .mp. w zwiazku z czym wszystkie mapy robi sie w=
=

formacie .mp (w celu edycji, laczenia etc) i tuz przed wrzuceniem do ech=
a =

konwertuje sie go do .lcm. po konwersji plik .lcm nadaje sie tylko do =

echa, z komputera mozna go wywalic.

odnosnie darmowych programow to bez problemu za pomoca Google Earth, =

jakiegos konwertera plikow .kml->.gpx i shareware'owego GPSMApEdit'a moz=
na =

osiagnac taki efekt:
http://www.forum.pzw-km-torun.com/viewtopic.php?f=3D8&t=3D419&p=3D3868&h=
ilit=3Dmapy#p3868
Czy opr=F3cz wy=B6wietlenia na PC "mapy" dna daje jeszcze co=B6 doktor=
ek?

tak, stworzy mapke w formacie .mp/.lcm dla echa z izobatami =

glebokosci/twardosci. lub obu, wg potrzeb i posiadanej licencji programu=
.
Co masz na my=B6li? Nie wskazuje na mapie dok=B3adnej pozycji, nie mo=BF=
na =
stworzy=E6 dobrych - dok=B3adnych map?
otwarty .lcm, czyli .mp, jest za "biedny" dla oznaczenia wszystkiego co =
=

istotne na wodzie. nie da sie "przetlumaczyc" na niego map garminowskich=
. =

w skrocie: ten format to woda, izobaty i waypointy. dokladne i dobre ;)

-- =

Marcin Kuj-Pom
Jan Drawski
2012-03-03 15:21:40 UTC
Post by Marcin
poszukaj uzywek. sam kupilem 3 miesieczne echo z polskiej dystrybucji,
na gwarancji a w cenie nowego z usa. rezygnacja z upgradow to jednak
dosc ryzykowna sprawa.
Ostatnio przyjrzałem się trochę jednemu upgradeowi HDS GEN2 i o dziwo
nie znalazłem w nim języka polskiego a w ustawieniach było że jest to
InsightUSA. Czy dla różnych regionów mogą być różne upgradey?
Uwaga! Wydaje mi się że zmiana regionu nie jest trudna (dla osoby z
pewną wiedzą informatyczną) ale bez sprzętu nie uda mi się tego
sprawdzić tak że chwilowo pozostaje to tylko w rozważaniach teoretycznych.
Jan Drawski
Marcin
2012-03-03 20:00:23 UTC
Ostatnio przyjrza=B3em si=EA troch=EA jednemu upgradeowi HDS GEN2 i o =
dziwo =
nie znalaz=B3em w nim j=EAzyka polskiego a w ustawieniach by=B3o =BFe =
jest to =
InsightUSA. Czy dla r=F3=BFnych region=F3w mog=B1 by=E6 r=F3=BFne upgr=
adey?

chyba nie. trzeba tylko zwr=F3ci=E6 uwage na fakt, ze Gen2 dost=EApna je=
st chyba =

tylko w USA, oficjalnie, cho=E6 pewien nie jestem. gdzie=B6 gen1 trzeba =
=

upchn=B1=E6 ;)
Uwaga! Wydaje mi si=EA =BFe zmiana regionu nie jest trudna (dla osoby =
z =
pewn=B1 wiedz=B1 informatyczn=B1) ale bez sprz=EAtu nie uda mi si=EA t=
ego =
sprawdzi=E6 tak =BFe chwilowo pozostaje to tylko w rozwa=BFaniach =
teoretycznych.
czyli nie dla mnie ;) powodzenia ;)

-- =

Marcin Kuj-Pom
Jan Drawski
2012-03-03 20:47:35 UTC
chyba nie. trzeba tylko zwrócić uwage na fakt, ze Gen2 dostępna jest
chyba tylko w USA, oficjalnie, choć pewien nie jestem. gdzieś gen1
trzeba upchnąć ;)
To wiele tłumaczy :( Zatem trzeba będzie poczekać na wersję obsługującą
inne regiony. Może się to opłacać, ponieważ w niej jest nowszy procesor,
oprogramowanie od razu nakłada obraz z sonaru na mapę - może to być
tylko bajer ale zawsze lepiej mieć urządzenie które ma większe możliwości.
czyli nie dla mnie ;) powodzenia ;)
Gdyby okazało się że rzeczywiście sobie radzę z tym problemem to
znajomym w razie potrzeby bym pomógł, Tobie też. Zresztą to że staram
się dzielić wiedzą powinieneś odczuć już w mailu, odebrałeś?
Jan Drawski
Marcin
2012-03-03 23:54:56 UTC
odebra=B3e=B6?
teraz tak ;) dzi=EAki.

-- =

Marcin Kuj-Pom
Jan Drawski
2012-03-03 21:19:05 UTC
Post by Marcin
[...]
Spodziewałem się czegoś innego, wyobrażałem sobie zdjęcie satelitarne na
które naniesione są izobaty, no może jeszcze zmienione kolorki samej
wody, tak jak tu: http://pl.wikipedia.org/wiki/Izobata
Swoją drogą starałem się wykreślić izobaty na jakiejś mapie z dużą
ilością pomiarów głębokości i okazuje się że to nie jest takie proste
jak się wydaje. Przydałby się do tego jakiś soft, który by to robił
automatycznie, nie wiem czy taki istnieje, może ktoś wie?

PS. Admin ww. forum okazał się miły, po prośbie o aktywacje via e-mail
aktywował konto :)
Jan Drawski
Marcin
2012-03-04 00:18:52 UTC
Spodziewa=B3em si=EA czego=B6 innego, wyobra=BFa=B3em sobie zdj=EAcie =
satelitarne na =
kt=F3re naniesione s=B1 izobaty, no mo=BFe jeszcze zmienione kolorki s=
amej =
wody, tak jak tu: http://pl.wikipedia.org/wiki/Izobata
Swoj=B1 drog=B1 stara=B3em si=EA wykre=B6li=E6 izobaty na jakiej=B6 ma=
pie z du=BF=B1 =
ilo=B6ci=B1 pomiar=F3w g=B3=EAboko=B6ci i okazuje si=EA =BFe to nie je=
st takie proste =
jak si=EA wydaje. Przyda=B3by si=EA do tego jaki=B6 soft, kt=F3ry by t=
o robi=B3 =
automatycznie, nie wiem czy taki istnieje, mo=BFe kto=B6 wie?
temat rzeka. zaczynamy w tym w=B1tku? ;) w skr=F3cie:

1. "wyci=B6ni=EAty" format .lcm:
http://www.google.pl/imgres?hl=3Dpl&client=3Dopera&hs=3DPJf&sa=3DX&rls=3D=
pl&channel=3Dsuggest&biw=3D1624&bih=3D958&tbm=3Disch&prmd=3Dimvns&tbnid=3D=
WSBMykvqAIxfjM:&imgrefurl=3Dhttp://www.thehulltruth.com/marine-electroni=
cs-forum/311922-fishing-charts-waypoint-manager-drdepth-way.html&docid=3D=
3PxDVyFO841MaM&imgurl=3DLoading Image...&w=3D600&h=3D4=
50&ei=3DZ7BST-vMH8bQtAaHuaT-Cw&zoom=3D1
ten sam format wyci=B6ni=EAty "artystycznie":

2. format navionicsa jest p=F3ki co niedost=EApny dla =B6miertelnik=F3w,=
w Polsce =

(brak map + brak mo=BFliwo=B6ci samodzielnego ich tworzenia). ma by=E6.
3. soft kre=B6l=B1cy automatycznie to Drdepth (dane z echa, dane naniesi=
one =

r=EAcznie)
4. jakim programem pr=F3bowa=B3e=B6 kre=B6li=E6 i na podstawie czego? is=
totne jest =

=BCr=F3d=B3o, bywa z nim kupa =B6miechu ;)

mo=BFemy na privie, mo=BFemy tu...

-- =

Marcin Kuj-Pom
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
2012-03-04 00:57:27 UTC
Post by Jan Drawski
[...]
http://www.greatplainsmapping.com/images/East%20Bay.jpg
2. format navionicsa jest póki co niedostępny dla śmiertelników, w Polsce
(brak map + brak możliwości samodzielnego ich tworzenia). ma być.
3. soft kreślący automatycznie to Drdepth (dane z echa, dane naniesione
ręcznie)
4. jakim programem próbowałeś kreślić i na podstawie czego? istotne jest
źródło, bywa z nim kupa śmiechu ;)
możemy na privie, możemy tu...
--
Marcin Kuj-Pom
Dawajcie tu. Może jeszcze ktoś skorzysta, a reszta pozna trochę zagadnienie
Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Marcin
2012-03-05 10:11:56 UTC
Post by Jarosław Augustyniak vel Kot Bury
Dawajcie tu. Może jeszcze ktoś skorzysta, a reszta pozna trochę zagadnienie
:).
Tak więc na wstępie trzeba się mocno zastanowić czego się od takich map
oczekuje. nie mamy w Polsce żadnych standardów i każdy sobie rzepkę skrobie
(sam). Wg mnie nie ma sensu, żeby wędkarz jakoś specjalnie się spinał i robił
mapy nawigacyjne, super dokładne. choćby dlatego, że przy względnie
dokładnych mapach zrobionych z danych z echa + doktorek i tak trzeba zakładać
błąd 2 x HDOP=1. mniej więcej podobny błąd wystąpi przy kreśleniu linii
brzegowej w Google Earth. te 5-6 metrów to max, i w praktyce nie występuje,
ale warto mieć świadomość, że może. także przyjmijmy, że pisząc o mapie
batymetrycznej będę miał na myśli "wędkarską mapę batymetryczną" a nie, np.
taką:
http://www.garniak.pl/viewtopic.php?f=3&t=8460
robioną w ten sposób:
http://www.batymetria.pl/pomiary-batymetryczne/zintegrowany-system-
batymetryczny.html
zrobioną momentami z dokładnością do 1-5 cm!

i to jest jedna strona medalu. druga jest taka, że bazować na mapach
papierowych się nie da, choć chciałbym się mylić. sam dałem sobie spokój po 2
próbach. teraz w 3 słowach dlaczego:
żeby skorzystać i przenieść dane z papieru trzeba zrobić skan, lub go mieć
;), i nadać mu georeferencje (np w programie oziexplorer). i tu są schody,
samo nadanie georeferencji nie jest specjalnie trudne, natomiast takie
nadanie georeferecji żeby się owa mapa "zmieściła" w rozsądny sposób w
obrysie jeziora wykonanym w GE (co jak wspomniałem jest względnie dokładne)
jest zadaniem ponad moje siły. można to zrobić byle jak, ale wówczas z błędu
na poziomie 5-6 metrów przechodzimy na poziom 20-30 co wg mnie podważa sens
robienia takiej mapy w formie elektronicznej. zamiast się łudzić mapą w echu
mniej upierdliwy, a tak samo dokładny, jest wydruk i pływanie na "macanego".
(a po 2-3 wycieczkach można sobie wygenerować dokładniejszą mapę od
wydrukowanej). wszystko to przy założeniu, że posiadamy DrD, bez niego jak
bez ręki...

i mały ps., skoro już dotknęliśmy tematu GE. jeśli ktoś chciałby się
przekonać jak bardzo "dokładne" są kontury "fabryczne" Lowrance'a to może
sobie zainstalować ów program i porównać kontury jezior (tych samych używa
Lowrance) ze zdjęciami satelitarnymi.
Jan Drawski
2012-02-24 06:40:23 UTC
Post by Marcin
1. zwlaszcza sidescan, niedostepny w tanich seriach (elite).
"ELITE 5 DSI to najnowsze urządzenie firmy Lowrance będące połączeniem
echosondy z technologią DownScan i wielokanałowego GPS-a."
http://www.lowrance.pl/?module=products&Path=1_84_109
Jan Drawski
Jan Drawski
2012-02-24 06:59:04 UTC
Post by Jan Drawski
Post by Marcin
[...]
Pomyliłem SideScan z DownScan.
Jestem pod wrażeniem filmiku:
http://www.lowrance.pl/?module=products&Path=1_84_109
a w nim porównanie z HDSem bez DownScan. Ogólnie w Elite 800 i 455 kHz
to szok :)
Nie wiem co to jest 250' na filmiku... ma się wrażenie że się to odnosi
do stopni. Najbardziej wkurza mnie "lub częstotliwością 455kHz o
szerszym kącie", interesuje mnie jakim ale to jest dla nich zbyt trudne.
Żeby było ciekawiej to w zakładce specyfikacja jest tylko "Częstotliwość
pracy 83/200 kHz".
Jan Drawski
Jan Drawski
2012-02-24 07:08:12 UTC
Post by Jan Drawski
Nie wiem co to jest 250' na filmiku...
To jest maksymalna głębokość w stopach. Dokładny link do filmu to:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=6koI__U35wE
Jan Drawski
Jakub Jewuła
2012-03-27 05:55:58 UTC
No kurcze, to DSI robi wrazenie! Wersje b&w w cenie do zaakceptowania...