wapnowanie stawu itp.
arek
2004-08-25 07:20:45 UTC
Byæ mo¿e plan dojrzeje tzn pog³êbiê star±, podworsk± sadzawkê (ciekawe co w
niej znajdê?). Co prawda nie bardzo wiem jak siê do tego zabraæ.Przeczyta³em
ju¿ sporo informacji o Waszych stawach, o wapnowaniu niestety nie znalaz³em
zbyt wiele Proszê o uwagi i rady praktyczne. Mój plan jest taki:
1. Oczyszczene otoczenia sadzawki (krzaki, wisz±ce nad wod± ga³êzie).
2. Kopanie - pog³±bianie - paŒdziernik 2004 - g³êboko¶æ ok 2.m - czy
wystarczy?. (szer. 7m , g³. 10m).
3. Wapnowanie - w³a¶nie czy potrzebne ? Jak to siê robi? Ile? Czy to zwyk³e
wapno które pewnie mo¿na kupiæ na sk³adzie budowlanym??
4. Pierwsze ryby - pewnie pare karasi - wiosna 2005. Czy nie za wcze¶nie?
Proszê w³±cz siê do dyskusji. Pozdrawiam
Taurus
2004-08-25 07:44:47 UTC
Może tutaj znajdziesz odpowiedzi
http://www.staw.aplus.pl/str_wasze_stawy.html

Jarek
www.vendi.pl
Katanka
2004-08-28 11:56:09 UTC
Post by arek
[...]
nie wywalaj wszystch nawisów. one naprawdê wygl±daj± ciekawie ... nie rób ze
stawu wanny, niech troszkê dziko¶ci w sobie zachowa :)

--
Kacper Potocki
***@interia.pl
Wodom Cze¶æ !!!
Przemek
2004-08-28 19:49:52 UTC
Być może plan dojrzeje tzn pogłębię starą, podworską sadzawkę (ciekawe co w
niej znajdę?). Co prawda nie bardzo wiem jak się do tego zabrać.Przeczytałem
już sporo informacji o Waszych stawach, o wapnowaniu niestety nie znalazłem
1. Oczyszczene otoczenia sadzawki (krzaki, wiszące nad wodą gałęzie).
2. Kopanie - pogłąbianie - październik 2004 - głębokość ok 2.m - czy
wystarczy?. (szer. 7m , gł. 10m).
3. Wapnowanie - właśnie czy potrzebne ? Jak to się robi? Ile? Czy to zwykłe
wapno które pewnie można kupić na składzie budowlanym??
4. Pierwsze ryby - pewnie pare karasi - wiosna 2005. Czy nie za wcześnie?
Proszę włącz się do dyskusji. Pozdrawiam
Witam
Swietna sprawa taki staw, (moj jest znacznie mniejszy).
Nie wiem czy wiesz, ze sporo sie ostatnio zmienilo
w przepisach budowlanych i obawiam sie, ze bedziesz musial uzyskac
zgode na taka budowe. Przepis jest dla mnie bzdurny
(co komu do tego co buduje na wlasnej ziemi) ale powinienes
przynajmniej zapoznac sie z przepisami (moze zeby poszukac luki?).
Temat zmian w prawie budowlanym byl niedawno obszernie
dyskutowany na grupie pl.rec.ogrody.

Co do pytan, odpowiem zgodnie z moim paroletnim
doswiadczeniem i wiedza z literatury:

Ad. 2
Glebokosc.
Jezeli jest jakies niebezpieczenstwo, ze moga sie w nim potopic
dzieci (Twoje, sasiadow) to musisz to dobrze przemyslec np.
najwieksza glebokosc stawu od strony niedostepnej z brzegu.
Ogolna zasada jest mowi ze glebokosc w takich stawach
powinna byc taka aby maksymalizowac strefe litoralu
(czyli tam gdzie lubi wystepowac np. moczarka) oraz zapewnic
odpowiednia glebokosc do zimowania. Przyjmuje sie ze glebokosc 150- 200 cm jest
wystarczajaca (dla stawow rybnych). Nie ma tu scislych regul, wszystko zalezy
od zamulenia dna, eutrofizacji zbiornika, gestosci obsady, gatunkow ryb,
regiona kraju (srednia ilosc dni z temp ponizej 0) itp.

Ad. 3
Wapnowanie.
a) Czym wapnowac.
- Wapno palone Ca0
- Wapno gaszone Ca(OH)2
Czyli jak kupisz wapno budowlane to to jest o ile pamietam
wapno palone a jak zalejesz je woda to otrzymujesz wapno gaszone.

b) Cel wapnowania.
- poprawia strukture fizykochemiczna dna.
- dzialanie odkazajace.
- leczniczo przy masowych snieciach ryb z powodu
posocznicy, inwazji pasozytow, zgorzeli skrzeli.
- regulacja PH wody (odkwasza wode)

c) Sposob przeprowadzenia.
- do dyzenfekcji najlepiej po osuszeniu stawu sypane na dno.
- profilaktycznie, wysypac na powierzchnie zbiornika.

d) Dawki.
- gleby lekkie 1-2 tony na ha CaO lub 1,5- 2,5 t Ca(OH)2
- gleby ciezkie 2,5-3,0t lub 25-3,5t na ha.

Ad. 4
Ryby.
Moim zdanie wiosna 2005- spokojnie.

Jest bardzo fajna ksiazka na ten temat "Chow ryb w malych stawach",
Janusz Gaziour, goraco polecam.

To by bylo tyle, powodzenia.
Przemek
2004-08-28 20:13:56 UTC
Użytkownik "Przemek" <***@mam.maila> napisał w wiadomości news:cgqnl0$gg7$***@korweta.task.gda.pl...
Sorrki, walnalem sie w nazwisku autora ksiazki:
"Chow ryb w malych stawach". Autorem jest Pan Janusz Guziur.
Pozdrawiam
arek
2004-08-31 19:16:30 UTC
Post by Przemek
"Chow ryb w malych stawach". Autorem jest Pan Janusz Guziur.
Pozdrawiam
Dziêki za cenne info. Te¿ s³ysza³em co¶ tam o zmianach w prawie ale my¶lê,
¿e luka jest: np. to ¿e nie jest to kopanie stawu tylko oczyszczenie
istniej±cej sadzawki ( a ¿e bêdzie pare metrów w t± czy w tamt± ;)
Dziêki i pozdrawiam Arek